Jak świerk choinką się stał... (1)

Samochody w akcji!

Jakiś czas temu otrzymałam prośbę o przygotowanie gry o tematyce samochodowej, więc oto i ona:) Celem gry jest rozwijanie umiejętności rozpoznawania funkcji wybranych pojazdów, z których każdy służy pomocą w określonej sytuacji. Wybrałam 4 pojazdy, do których dobrałam po 3 sytuacje, znane dziecku, z którymi kojarzyć będzie dany środek transportu. Określone sytuacje umieszczone są na planszy oraz na kartach pojazdów, które stanowić będą podpowiedź dla gracza. Wszystkie symbole pochodzą z programu Boardmaker, którego darmowa wersja demo dostępna jest tutaj: BM

Przygotowanie gry planszowej

Potrzebujemy: brystole w różnych rozmiarach, rzep samoprzylepny dwustronny, 4 spinacze do bielizny oraz kostkę (ja wykorzystałam gumowy klocek, który okleiłam symbolami PCS)

Do dzieła!

Sklejamy dwa arkusze brystolu A3, na nich układamy drogę, a następnie przyklejamy oznaczenia pasa jazdy.

Kiedy mamy już gotową autostradę działamy dalej!

Przy drodze umieszczamy w miarę równych odstępach symbole PCS sytuacji, które związane są z określonym pojazdem. Obok nich przyklejamy kawałek rzepa, do którego będzie umieszczany symbol „pomoc”.

Już wygląda nieźle, co? 🙂

Przygotowujemy kostkę, której każda strona zawiera inny pojazd  oraz symbol „kto?”,  „jeszcze raz” w PCS.

Wycinamy i laminujemy pojazdy, tak aby były w miarę sztywne, a ich „mocowanie” do podłoża stanowić będzie spinacz do bielizny.

Dodatkowy element gry stanowią plansze z pojazdami i sytuacjami wymagającymi pomocy. 

Każdy pojazd ma na odwrocie umieszczone  symbole pomocy tzw. „znaki leczenia”, które będą przyklejane podczas gry na planszy obok sytuacji odpowiadających przeznaczeniu wybranego pojazdu.

Pojazdy, które wybrałam to policja, karetka, straż pożarna i autobus szkolny.

Jak grać krok po kroku?

  • Kiedy mamy już wszystkie elementy, tzn. plansza z ulicą, pojazdy (ze spinaczem lub bez), tablice ratunkowe pojazdów oraz kostkę możemy zaczynać grę! 🙂
  • O kolejności w grze decyduje „ślepy los”, czyli rzut kostką, pojazd, który wypadnie rozpoczyna rozgrywkę.  W przypadku 2 pozostałych znaków: „Kto?” o kolejności decyduje nauczyciel.  W przypadku znaku „jeszcze” powtarzamy rzut.
  • Wylosowany pojazd przemieszcza się po planszy (z wykorzystaniem spinacza lub bez) na wybrane przez siebie miejsce z wydarzeniem, które odnosi się do jego „specyfiki”.
  • Wsparciem jest tablica pojazdu, która wskazuje 3 miejsca.
  • Gracz zatrzymuje się przed wybranym przez siebie miejscem i udziela „pomocy” przyklejając jeden symbol obok miejsca wydarzenia.
  • Wygrywa gracz, który jako pierwszy pomoże wszystkim potrzebującym w danej „profesji”.

Jeżeli jesteś zainteresowany gotowym materiałem udostępnij mój post na fb i daj mi znać w komentarzu pod postem:)

Zapraszam do dzielenia się opiniami na temat wykorzystanych materiałów w komentarzach pod postem oraz śledzenia najnowszych wpisów na fb i instagram.

Jeżeli masz jakieś propozycje lub pomysły, śmiało napisz mi o nich, a postaram się je wykorzystać w kolejnych materiałach 🙂

Poznajemy dni tygodnia

TYDZIEŃ Rozwijanie znajomości dni tygodnia to niełatwa umiejętność. Najlepiej rozwijać ją w odniesieniu do rymowanego tekstu lub piosenki. W tym materiale przedstawię ilustracje graficzne zaprojektowane

Read More »

Poznajemy Kalendarz

Rozwijanie orientacji w czasie i przestrzeni to bardzo ważna umiejętność, jednakże często bardzo trudna do opanowania przez dzieci ze złożonymi trudnościami rozwojowymi. Wynika to z

Read More »

Jak świerk choinką się stał

Jak to się stało, że świerk zamienił się w czarodziejskie drzewko, które nazywamy choinką? Czy każde drzewko może zostać choinką? Na te i inne pytania

Read More »

Aktywności z jesiennych liści

Jesień to magiczny okres, który obfituje w bogactwo naturalnych skarbów. To doskonały czas, aby czerpać z tych darów natury i wykorzystać je do twórczych zajęć

Read More »

„Kochane ZOO”

„Kochane ZOO” to kolejna moja propozycja książki do czytania typu handmade. Czytanie jest istotnym elementem rozwoju umiejętności poznawczych dziecka. Wpływa nie tylko na rozwój wyobraźni

Read More »

2 komentarze

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *