Wakacje nieubłaganie zmierzają do końca, a przed nami nowy rok szkolny. Początek zawsze stanowi wyzwanie dla nauczycieli i terapeutów. Jak to zazwyczaj na początku bywa jest masa zadań do zrobienia w tym samym czasie, a jednocześnie chcemy, aby uczniowie już od samego początku poczuli się dobrze w środowisku szkolnym oraz klasowym.
Jak zaplanować zajęcia i zorganizować przestrzeń, aby sprzyjała szybkiej adaptacji ucznia a jednocześnie rozwijać jego samodzielność w środowisku szkolnym?
Dziś przedstawię Wam 5 moich pomysłów na wsparcie ucznia z AAC na początku roku szkolnego, które jednocześnie będą stanowić podpowiedź w orientacji w czasie i przestrzeni szkolnej:)
Jak wiadomo, potrzeby uczniów są bardzo różne i nie ma UNIWERSALNYCH materiałów dla każdego, dlatego też treści, które przestawię mają na celu być INSPIRACJĄ, WSPARCIEM do tworzenia indywidualnych pomysłów. 🙂
1. Plan lekcji
Pierwszym najważniejszym elementem jest plan, który możemy zilustrować dla ucznia w rozmaity sposób.
Moja propozycja to tygodniowy rozkład, dzięki któremu utrwalamy nie tylko dni tygodnia, ich następstwo ale i liczebniki.
Do dyspozycji mamy gotowy szablon, który możemy zalaminować a następnie na rzepy umieszczać symbole zajęć, lub wydrukować i nakleić wraz z uczniem poszczególne zajęcia, a następnie laminujemy całość. Wówczas możemy zaznaczać z uczniem bieżące zajęcia markerem, dzięki czemu uczeń wie, ile zajęć zostało do końca dnia:)
2. Wyprawka ucznia
Wyprawka, czyli rzeczy, których uczeń potrzebuje na początku roku. Niniejsza propozycja pozwala nie tylko zilustrować, to w co potrzebujemy wyposażyć ucznia, ale on sam może brać czynny udział w gromadzeniu tych rzeczy.
Do dyspozycji mamy przykładowe materiały i szablon z listą do samodzielnego uzupełnienia:)
3. Oznaczenia miejsc w klasie
Pomocne w orientacji dla ucznia w nowym miejscu mogą okazać się oznaczenia przyborów i przedmiotów w sali, którym wyznaczymy określone miejsce. Ilustracja graficzna pozwoli szybciej odnaleźć pożądane przedmioty.
4. Organizacja miejsca ucznia
Każdy uczeń powinien mieć wyznaczone miejsce na swoje rzeczy w klasie, dzięki czemu łatwiej będzie mu określić swoją przestrzeń. Tymi oznaczeniami mogą być zdjęcia ucznia, etykiety z jego imieniem, które umieścimy na stoliku lub półce. Mogą to być również etykiety ilustrujące określoną kategorię przedmiotów i imię ucznia. Np. jeżeli chcemy oznaczyć konkretną półkę z ubraniami dla poszczególnych uczniów, możemy wykorzystać etykietę z symbolem i imieniem/zdjęciem. Wówczas uczeń samodzielnie może zlokalizować swoją półkę na ubrania i odczytać:)
W taki sposób możemy oznaczyć miejsca różnych rzeczy, których przykłady umieściłam w materiałach:)
5. Ważne informacje ucznia
Kiedy mamy już najważniejsze rzeczy zorganizowane, a chcemy aby ułatwić uczniowi samodzielne poruszanie się po terenie szkoły, możemy skorzystać z określonych przeze mnie „kluczowych informacji dla ucznia”. Stanowią one treści, które z perspektywy ucznia mogą okazać się znaczące, a ich ilustracja graficzna niekiedy może pomóc uczniowi orientować się w czasie i przestrzeni. Taki materiał może stanowić bodziec do nawiązywania dialogów nie tylko z nauczycielami ale również z innymi uczniami.
Takie informacje pozwolą również odnaleźć swoją klasę/ lub wychowawcę, kiedy uczeń się zagubi w szkole.
Zapraszam do dzielenia się opiniami na temat wykorzystanych materiałów w komentarzach pod postem oraz śledzenia najnowszych wpisów na fb i instagram. Jeżeli masz jakieś propozycje lub pomysły, śmiało napisz mi o nich, a postaram się je wykorzystać w kolejnych materiałach
Poznajemy dni tygodnia z Muchą Jana Brzechwy
„Z kąpieli każdy korzysta, a mucha chciała być czysta(…)” czyli kilka słów o tym, jak tworzyć materiał do czytania uczestniczącego, który zaangażuje na różne sposoby
Poznajemy dni tygodnia
TYDZIEŃ Rozwijanie znajomości dni tygodnia to niełatwa umiejętność. Najlepiej rozwijać ją w odniesieniu do rymowanego tekstu lub piosenki. W tym materiale przedstawię ilustracje graficzne zaprojektowane
Poznajemy Kalendarz
Rozwijanie orientacji w czasie i przestrzeni to bardzo ważna umiejętność, jednakże często bardzo trudna do opanowania przez dzieci ze złożonymi trudnościami rozwojowymi. Wynika to z
Jak świerk choinką się stał
Jak to się stało, że świerk zamienił się w czarodziejskie drzewko, które nazywamy choinką? Czy każde drzewko może zostać choinką? Na te i inne pytania
Aktywności z jesiennych liści
Jesień to magiczny okres, który obfituje w bogactwo naturalnych skarbów. To doskonały czas, aby czerpać z tych darów natury i wykorzystać je do twórczych zajęć
„Kochane ZOO”
„Kochane ZOO” to kolejna moja propozycja książki do czytania typu handmade. Czytanie jest istotnym elementem rozwoju umiejętności poznawczych dziecka. Wpływa nie tylko na rozwój wyobraźni