Wprowadzanie dziecka z trudnościami komunikacyjnymi w świat książki nie jest łatwą sprawą i powinno odbywać się etapami. Każdy z nich powinien uwzględniać poziom rozumienia przekazywanych treści i zwiększać zakres uczestnictwa w samym czytaniu.
Dziś w oparciu o tematykę zdrowia i choroby przedstawię kilka tekstów, które można wykorzystać do czytania uczestniczącego na różnych poziomach rozumienia przekazywanych treści.
Teksty zostały opracowane w sposób uwzględniający różny poziom komunikacyjny oraz pozwalają na różnorodną prezentację.
J. Brzechwa "Katar"
Na początek wiersz „Katar” jako jedna z moich ulubionych pozycji, która sprawia dzieciakom wiele radości. Na każdej stronie znajduje się ilustracja odpowiadająca kolejnym wersom wiersza. Nauczyciel odczytuje poszczególne wersy, otwiera zakładkę i odczytuje zapisany w niej zwrot „a psik” intonując w odpowiedni dla potrzeb grupy sposób (głośno, cicho, szybko, wolno). Nauczyciel modeluje kilka pierwszych stron, następnie przekazuje inicjatywę kolejnym uczniom. Każdy z nich w zależności od swoich możliwości otwiera okienko, próbuje powtarzać „a psik”, lub wykonuje obie te czynności. Dzięki takiej formie aktywności dziecko uczy się uważności i ćwiczy koncentrację uwagi dzięki powtarzaniu prostego schematu aktywności. Dziecko ćwiczy nie tylko uwagę, ale również wytrwałość w oczekiwaniu na „Swoją” aktywność w danym czytaniu. Całą przyjemność daje poczucie kontroli podczas udziału w czytaniu uczestniczącym.
J. Tuwim "Recepta na zdrowie"
Kolejną propozycją jest książka utworzona na podstawie wiersza „Recepta na zdrowie”.
Wiersz poza główną funkcją udziału w czytaniu uczestniczącym pozwala również na:
- poznanie aktywności służących zdrowiu
- naśladownictwo dźwiękowo-ruchowych aktywności (w zależności od możliwości ucznia),
- utrwalenie liczebników w zakresie 6,
- wprowadzenie pojęcia następstwa czynności, określenia „potem”.
Zapoznając uczniów z książką skupiamy się na głównej treści obrazka nazywając ją. W kolejnych odsłonach możemy zaznajamiać uczniów z pozostałymi treściami zawartymi w książce. Angażujemy wszystkich uczniów prosząc ich o wskazanie, odczytanie lub nazwanie poszczególnych aktywności.
H. Bechlerowa "Lekarstwo misia"
Ostatnią propozycją jest książka dla młodszych dzieci „Lekarstwo misia”
Główny bohater miś jest chory, a naszym zadaniem jest znalezienie lekarstwa odpowiedniego dla niego. Problem w tym, że miś nie chce naszych propozycji. Jak myślicie co okaże się najbardziej odpowiednie dla misia?
W książce wykorzystałam ruchome elementy, które dodatkowo uatrakcyjniają czytanie uczestniczące. Dziecko może umieszczać dane elementy po przeczytaniu krótkiego tekstu przez nauczyciela.
Uczymy się określać oznaki choroby, stawiać diagnozę oraz leczyć:)
Jeżeli chcesz zdobyć tekst o misiu udostępnij ten post na fb i napisz mi o tym w komentarzu pod postem:)
Zapraszam do dzielenia się opiniami na temat wykorzystanych materiałów w komentarzach pod postem oraz śledzenia najnowszych wpisów na fb i instagram:)
Poznajemy dni tygodnia z Muchą Jana Brzechwy
„Z kąpieli każdy korzysta, a mucha chciała być czysta(…)” czyli kilka słów o tym, jak tworzyć materiał do czytania uczestniczącego, który zaangażuje na różne sposoby
Poznajemy dni tygodnia
TYDZIEŃ Rozwijanie znajomości dni tygodnia to niełatwa umiejętność. Najlepiej rozwijać ją w odniesieniu do rymowanego tekstu lub piosenki. W tym materiale przedstawię ilustracje graficzne zaprojektowane
Poznajemy Kalendarz
Rozwijanie orientacji w czasie i przestrzeni to bardzo ważna umiejętność, jednakże często bardzo trudna do opanowania przez dzieci ze złożonymi trudnościami rozwojowymi. Wynika to z
Jak świerk choinką się stał
Jak to się stało, że świerk zamienił się w czarodziejskie drzewko, które nazywamy choinką? Czy każde drzewko może zostać choinką? Na te i inne pytania
Aktywności z jesiennych liści
Jesień to magiczny okres, który obfituje w bogactwo naturalnych skarbów. To doskonały czas, aby czerpać z tych darów natury i wykorzystać je do twórczych zajęć
„Kochane ZOO”
„Kochane ZOO” to kolejna moja propozycja książki do czytania typu handmade. Czytanie jest istotnym elementem rozwoju umiejętności poznawczych dziecka. Wpływa nie tylko na rozwój wyobraźni