Jak świerk choinką się stał...-min

„Kochane ZOO”

„Kochane ZOO” to kolejna moja propozycja książki do czytania typu handmade. Czytanie jest istotnym elementem rozwoju umiejętności poznawczych dziecka. Wpływa nie tylko na rozwój wyobraźni i myślenia ale rozwija pamięć i koncentrację budując słownik mowy czynnej i biernej. W przypadku dzieci z trudnościami komunikacyjnymi, aby ułatwić im odbiór prezentowanych opowiadań należy je dostosować wykorzystując AAC. Poniżej przedstawię Wam moją adaptację opowiadania Rod’a Campbell’a „Kochane ZOO”, którą zilustrowałam wykorzystując znaki graficzne programu Boardmaker. Wersja demo programu dostępna jest za darmo TUTAJ, można również wykorzystać darmowy program do tworzenia znaków ARASAAC

Przygotowany przeze mnie materiał, oraz jego prezentacja wg. określonych wskazówek sprawi, że nie oprze się mu nawet najbardziej wymagający uczeń:)

Opowiadanie "Kochane ZOO"

Następnie odczytujemy dalszą część tekstu opowiadania. Ważna tutaj jest intonacja i sposób odczytania opowiadania, który powinien budować ciekawość u dziecka.

Kiedy uczeń opanuje już tekst, wówczas to on wskazuje poszczególne symbole nadając tempo naszego czytania. 

W jednym opowiadaniu możemy wykonać dużo różnych aktywności, w zależności od możliwości i potrzeb dziecka po to aby umożliwić mu AKTYWNE uczestniczenie w czytaniu. 

Jeżeli chcesz otrzymać wiersz poleć mój post na facebooku.

Opowiadanie „Kochane ZOO” posiada powtarzające się frazy, dzięki czemu uczeń dość szybko dostrzega występującą prawidłowość, a tym samym orientuje się w tym, co za chwilę nastąpi lub aktywności, którą będzie miał wykonać aby uczestniczyć w czytaniu.  Nie może również zabraknąć elementu zaskoczenia, który sprawi, że będzie chciał odkrywać z nami kolejne strony opowiadania.

Sposób czytania: Nauczyciel odczytuje kolejne frazy opowiadania wskazując jednocześnie na opisujące je symbole, kiedy dochodzi do odczytania zwierzęcia robi krótką pauzę a następnie odwraca stronę, na której jest zwierzę. Każde zwierzę powinno być „mobilne”  ukryte za klatką, którą należy wyciąć i przykleić w taki sposób, aby otwierała się jak drzwi. Otworzenie klatki to zadanie dla dziecka. Po otworzeniu klatki możemy wykonać określony ruch dla danego zwierzęcia lub wypowiadać określone dźwięki, które dziecko szybko zapamięta, a później odtworzy. Moje zwierzęta wydają następujące dźwięki:

  • słoń: tu tutuuu
  • żyrafa: tup tup tup
  • lew: arrrrrr
  • wielbłąd: bla bla 
  • wąż: sssssss
  • żaba: hop hop 
  • małpa: ła ła ła
  • pies: hau

Wytnij i ułóż "ZOO"

Przygotowane karty z opowiadania „Kochane ZOO” służą utrwaleniu znajomości prezentowanych zwierząt. Karty przecinamy na pół i prosimy aby dziecko ułożyło zwierzęta. Wersja trudniejsza polega na udostępnieniu dziecku tylko tyłu zwierzęcia. Dziecko wykorzystując dołączoną tablicę tematyczną określa co to za zwierzę, a nauczyciel podaje mu brakującą część. Dziecko sprawdza, czy dobrze rozpoznało Zwierzę mieszkające w ZOO.

Grafomotoryczne karty ZOO

Podsumowaniu i utrwaleniu poznanych zwierząt  w opowiadaniu „Kochane ZOO” służyć będą karty pracy, które kolorujemy, piszemy po śladzie i według wzoru, jeżeli mamy takie możliwości.

Prezentowany materiał może stanowić całą jednostkę lekcyjną i pozwala na wielotorowe utrwalanie tematu zwierząt mieszkających w ZOO na przykładzie opowiadania „Kochane ZOO”.

5 komentarzy

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *