Jak świerk choinką się stał...-min (1)

Poznajemy Kalendarz

Rozwijanie orientacji w czasie i przestrzeni to bardzo ważna umiejętność, jednakże często bardzo trudna do opanowania przez dzieci ze złożonymi trudnościami rozwojowymi. Wynika to z faktu, iż znajomość kalendarza oparta jest o pojęcia abstrakcyjne, takie jak: rok miesiąc tydzień dzień, których nie widać. Nie istnieją fizycznie dla dziecka. Jednak można stworzyć ich reprezentację graficzną, która pomoże dziecku orientować się w miejscu czasie i przestrzeni i uczyć się upływu czasu.

Planowanie

Na początku rozwijania umiejętności kalendarzowych określamy treści, które chcemy osiągnąć. Następnie rozbijamy je na mniejsze elementy, po których będziemy dochodzić do uzyskania określonej umiejętności. Jeżeli chodzi o kalendarz to rozpoczynamy od pór roku, które najlepiej zilustrować jako elementy składające się na całość roku. 

Każda pora roku jest w innym kolorze, dzięki czemu łatwiej będzie je zapamiętać wzrokowo.

Układamy je na kole, dzięki czemu zobrazujemy następstwo pór w roku i ich powtarzalność w kalendarzu.

Następnie uszczegóławiamy pory roku na miesiące numerując je.

Tworzenie

Kolejnym bardzo ważnym elementem jest określenie możliwości dziecka lub grupy uczniów oraz ich strefę najbliższego rozwoju, czyli to, co mogą osiągnąć w najbliższym czasie.

Jeżeli dziecko rozpoznaje symbole, to chcąc go nauczyć odczytywania kalendarza, tworzymy pory roku w postaci symboli. Jeżeli symbole są dla niego mało zrozumiałe, wybieramy rzeczywiste ilustracje pór roku

Obok do pobrania prezentacja jak układać taki kalendarz.

W osiągnięciu zamierzonych umiejętności kalendarzowych sprawdzi się metoda 3S:

  1. Systematyczność
  2. Sytuacyjność
  3. Stopniowanie trudności

Systematycznie każdego dnia powtarzamy i utrwalamy nazwy i wzory/symbole pór roku na różne sposoby: układając na tablicy, odczytując na prezentacji lub grając w grę.

Sytuacyjność. W określonych sytuacjach odnosimy się do pór roku wskazując na ich cechy.

Stopniowanie trudności. Po opanowaniu jednych treści dokładamy kolejne, np, po opanowaniu znajomości symboli dokładam do nich nazwy drukowane, które po zapamiętaniu pozwolą mi na usunięcie symboli.

Zakładam sobie, że moi uczniowie opanują kalendarz w następujących zakresach: znajomość nazwy miesięcy w postaci etykiet, a  obecnie są na poziomie symboli. Wówczas tworzę materiały, które pomogą mi połączyć symbol z jego reprezentacją graficzną w postaci wyrazu.  

Zdjęcie obok 3 prezentacje na 3 poziomach trudności, których  w jaki sposób to wykonałam. 

Prezentacje kalendarzowe dostępne po informacji w komentarzu

 

Pracując z grupą dzieci na różnych poziomach należy zróżnicować poziom trudności dla każdego. W tym celu przedstawiam materiał, który zawiera symbole, etykiety drukowane i kolejność miesięcy i pór roku. 

Wiem, że to dużo treści, natomiast dokładam je stopniowo i zawsze poszczególne elementy układa to dziecko, które potrafi dane zadanie wykonać, a pozostałe obserwuje. Powoduje to, że dodatkowo wzrokowo utrwala sobie dodatkowe elementy.

I na koniec tradycyjna forma kalendarza miesięcznego ale w INTERAKTYWNEJ formie. Dzięki tej prezentacji mamy możliwość zmiany następujących po sobie dni, wskazywania i odczytywania zapisanych na kolejnych stronach zdań. Jeżeli nawet dziecko nie do końca orientuje się w ilości dni przedstawionych w kalendarzu to zawsze rozwinie znajomość pojęć czasowych : wczoraj, dziś i jutro.

Jeżeli zainteresował Cię materiał i chcesz otrzymać pozostałe prezentacje lub kalendarz, daj mi o tym znać w komentarzu pod postem. A jeżeli masz jakieś pytania dotyczące wprowadzania takich lub innych treści napisz, chętnie podzielę się moimi sposobami 🙂

12 komentarzy

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *