MATERIAŁ DYDAKTYCZNY Wiosenne nowalijki (1)

Wracamy do szkoły

Wakacje nieubłaganie zmierzają do końca, a przed nami nowy rok szkolny. Początek zawsze stanowi wyzwanie dla nauczycieli i terapeutów.  Jak to zazwyczaj na początku bywa jest masa zadań do zrobienia w tym samym czasie, a jednocześnie chcemy, aby  uczniowie już od samego początku poczuli się dobrze w środowisku szkolnym oraz klasowym. 

Jak zaplanować zajęcia i zorganizować przestrzeń, aby sprzyjała szybkiej adaptacji ucznia a jednocześnie rozwijać jego samodzielność w środowisku szkolnym?

Dziś przedstawię Wam 5 moich pomysłów na wsparcie ucznia z AAC na początku roku szkolnego, które jednocześnie będą stanowić podpowiedź w orientacji w czasie i przestrzeni szkolnej:)

Jak wiadomo, potrzeby uczniów są bardzo różne i nie ma UNIWERSALNYCH materiałów dla każdego, dlatego też treści, które przestawię mają na celu być INSPIRACJĄ, WSPARCIEM do tworzenia indywidualnych pomysłów. 🙂

1. Plan lekcji

Pierwszym najważniejszym elementem jest plan, który możemy zilustrować dla ucznia w rozmaity sposób. 

Moja propozycja to tygodniowy rozkład, dzięki któremu utrwalamy nie tylko dni tygodnia, ich następstwo ale i liczebniki. 

Do dyspozycji mamy gotowy szablon, który możemy zalaminować a następnie na rzepy umieszczać symbole zajęć, lub wydrukować i nakleić wraz z uczniem poszczególne zajęcia, a następnie laminujemy całość. Wówczas możemy zaznaczać z uczniem bieżące zajęcia markerem, dzięki czemu uczeń wie, ile zajęć zostało do końca dnia:)

2. Wyprawka ucznia

Wyprawka, czyli rzeczy, których uczeń potrzebuje na początku roku. Niniejsza propozycja pozwala nie tylko zilustrować, to w co potrzebujemy wyposażyć ucznia, ale on sam może brać czynny udział w gromadzeniu tych rzeczy.

Do dyspozycji mamy przykładowe materiały i szablon z listą do samodzielnego uzupełnienia:) 

3. Oznaczenia miejsc w klasie

Pomocne w orientacji dla ucznia w nowym miejscu mogą okazać się oznaczenia przyborów i przedmiotów w sali, którym wyznaczymy określone miejsce. Ilustracja graficzna pozwoli szybciej odnaleźć pożądane przedmioty.

4. Organizacja miejsca ucznia

Każdy uczeń powinien mieć wyznaczone miejsce na swoje rzeczy w klasie, dzięki czemu łatwiej będzie mu określić swoją przestrzeń. Tymi oznaczeniami mogą być zdjęcia ucznia, etykiety z jego imieniem, które umieścimy na stoliku lub półce. Mogą to być również etykiety ilustrujące określoną kategorię przedmiotów i imię ucznia. Np. jeżeli chcemy oznaczyć konkretną półkę z ubraniami dla poszczególnych uczniów, możemy wykorzystać etykietę z symbolem i imieniem/zdjęciem. Wówczas uczeń samodzielnie może zlokalizować swoją półkę na ubrania i odczytać:)

W taki sposób możemy oznaczyć miejsca różnych rzeczy, których przykłady umieściłam w materiałach:)

5. Ważne informacje ucznia

Kiedy mamy już najważniejsze rzeczy zorganizowane, a chcemy aby ułatwić uczniowi samodzielne poruszanie się po terenie szkoły, możemy skorzystać z określonych przeze mnie „kluczowych informacji dla ucznia”. Stanowią one treści, które z perspektywy ucznia mogą okazać się znaczące, a ich ilustracja graficzna niekiedy może pomóc uczniowi orientować się w czasie i przestrzeni. Taki materiał może stanowić bodziec do nawiązywania dialogów nie tylko z nauczycielami ale również z innymi uczniami. 

Takie informacje pozwolą również odnaleźć swoją klasę/ lub wychowawcę, kiedy uczeń się zagubi w szkole. 

Mam nadzieję, że przygotowany przeze mnie materiał okaże się przydatny w organizacji początkowych dni w szkole. Więcej materiałów związanych z tą tematyką znajdziecie w pakiecie „Witaj Szkoło”.

Dodatkowe materiały znajdziecie również na stronie na facebook oraz instagram min. wiersz o szkole.

Zapraszam do dzielenia się opiniami na temat wykorzystanych materiałów w komentarzach pod postem oraz śledzenia najnowszych wpisów na fb i instagram. Jeżeli masz jakieś propozycje lub pomysły, śmiało napisz mi o nich, a postaram się je wykorzystać w kolejnych materiałach

Poznajemy dni tygodnia

TYDZIEŃ Rozwijanie znajomości dni tygodnia to niełatwa umiejętność. Najlepiej rozwijać ją w odniesieniu do rymowanego tekstu lub piosenki. W tym materiale przedstawię ilustracje graficzne zaprojektowane

Read More »

Poznajemy Kalendarz

Rozwijanie orientacji w czasie i przestrzeni to bardzo ważna umiejętność, jednakże często bardzo trudna do opanowania przez dzieci ze złożonymi trudnościami rozwojowymi. Wynika to z

Read More »

Jak świerk choinką się stał

Jak to się stało, że świerk zamienił się w czarodziejskie drzewko, które nazywamy choinką? Czy każde drzewko może zostać choinką? Na te i inne pytania

Read More »

Aktywności z jesiennych liści

Jesień to magiczny okres, który obfituje w bogactwo naturalnych skarbów. To doskonały czas, aby czerpać z tych darów natury i wykorzystać je do twórczych zajęć

Read More »

„Kochane ZOO”

„Kochane ZOO” to kolejna moja propozycja książki do czytania typu handmade. Czytanie jest istotnym elementem rozwoju umiejętności poznawczych dziecka. Wpływa nie tylko na rozwój wyobraźni

Read More »

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *