Co powiecie na książki czytane inaczej? Możemy opowiadać o zawodach i wyróżniających je cechach składając treść w całość za pomocą lapbooka, tzw. książki rozkładanej i czytanej „na kolanach”. Ta forma prezentacji materiału dydaktycznego dzięki odpowiedniej wizualizacji pomaga przyswajać dużo więcej treści niż tradycyjny sposób nauczania. Dzięki odpowiedniej rozkładanej konstrukcji zachęca młodych czytelników do zgłębiania kolejnych „ukrytych” treści. Warto zatem wykorzystać ją w pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych i włączyć jako nową formę czytania uczestniczącego. Dodatkowe korzyści to oczywiście przyswajanie wiedzy o wybranych zawodach przez dziecko 🙂
DIY ZAWODOWEGO LAPBOOKA
Do przygotowania moich książek wykorzystałam piankowe elementy, które przypięłam na samoprzylepny rzep. Nie jest to jednak obowiązkowy element i można stworzyć ją opierając się na znakach programu Boardmaker lub innego umożliwiającego tworzenie symboli.
Konstruując każdą książkę skupiałam się na pytaniach, które może zadawać dziecko lub dorosły. Odpowiedzi na postawione pytania zostały ukryte w poszczególnych kieszonkach.
Dziś zaprezentuję cztery wybrane zawody: strażak, budowniczy, pielęgniarka i rolnik.
Kategorie lapbooka
KTO?/CO?
Na to pytanie odpowiadamy wskazując daną postać/ zwierzę. Postać danego zawodu powinna być ruchoma, możliwa do manipulacji dziecka.
CO ROBI?
Na to pytanie odpowiadamy wskazując symbole PCS przedstawiające najbardziej charakterystyczne aktywności postaci. Rozkładamy je przed dzieckiem i wspólnie nazywamy.
CO MA?
Odpowiadając na to pytanie wskazujemy i nazywamy rekwizyty charakterystyczne dla danego zawodu. sprzęt, elementy garderoby. W przypadku rolnika będą to zwierzęta, które dodatkowo dają nam różne rzeczy z hodowli.
GDZIE?
Gdzie pracuje przedstawiciel danego zawodu? Na to pytanie odpowiada ilustracja stanowiąca tło lapbooka z etykietą miejsca
CZYM JEDZIE?
Odpowiedź na to pytanie stanowić będzie symbol PCS ilustrujący pojazd przypisany do danego zawodu.
CO DALEJ?
To próba ułożenia w porządku chronologicznym prostej 3-elementowej historyjki przedstawiającej działanie wybranej postaci. Historyjka przedstawiona jest w symbolach PCS i układana na ostatniej stronie naszego lapbooka
Składamy lapbooka
Kiedy mamy już przygotowane wszystkie elementy przychodzi czas na złożenie naszego lapbooka w całość.
- Zaczynamy od zalaminowania 3 kartek A4 oraz złączenia ich bezbarwną taśmą.
- Następnie umieszczamy poszczególne pytania zaczynając od najważniejszych w kolejności przedstawionych wyżej kategorii.
- Pytania umieszczamy na kieszonkach wykonanych z papieru. Do środka wkładamy elementy służące odpowiedzi na dane pytanie.
- Na końcu umieszczamy 3 białe okna i numerujemy je, tak aby móc na nich układać historyjkę AAC.
Czytamy lapbooka
Z przygotowaną książką możemy przejść do czytania. Lapbook pozwala dziecku na dużą swobodę i dowolność odkrywania poszczególnych okienek.
Na początku możemy dać pełną swobodę w wyborze okienek.
Kiedy dziecko wybiera okienko wskazujemy na pytanie i zadajemy je dziecku, np. „Kto to?” wskazując na daną postać. Dziecko próbuje odpowiedzieć, a dorosły nazywa daną postać. Możemy wskazywać na cechy wyglądu, co ma itp…Wszystko zależy od możliwości dziecka.
Przy układaniu historyjki najpierw rozkładamy wszystkie obrazki, następnie modelujemy właściwą kolejność krótko nazywając czynność. Później dziecko może samodzielnie powtórzyć czynność, a nauczyciel opowiada.
Możliwości zawodowego lapbooka
Możliwości zabaw i rozmów w przypadku jednej książki jest cała masa i można na jej podstawie przeprowadzić całe zajęcia 🙂
Za pomocą tak przygotowanej pomocy dydaktycznej :
- uczymy identyfikacji przedmiotu/osoby/pojęcia z symbolem PCS;
- rozwijamy umiejętność rozumienia i zadawania pytań oraz udzielania na nie odpowiedzi;
- ćwiczymy myślenie przyczynowo-skutkowe;
- wzbogacamy słownik mowy czynnej i biernej;
- uczymy się tworzenia zdań i krótkich opowiadań wspieranych ilustracjami;
- rozwijamy intencję komunikacyjną;
- rozwijamy umiejętności poznawcze: pamięć, uwagę i koncentrację;
- kreatywnie spędzamy czas z dzieckiem.
Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/platne/serwer259139/public_html/eduaacja.pl/wp-content/plugins/elementor/includes/base/widget-base.php on line 223
Warning: Undefined array key -1 in /home/platne/serwer259139/public_html/eduaacja.pl/wp-content/plugins/elementor/includes/base/controls-stack.php on line 695
Jeżeli jesteś zainteresowany gotowym materiałem udostępnij mój post na fb i daj mi znać w komentarzu pod postem:)
Do wyboru: pielęgniarka, strażak, budowniczy, rolnik
Zapraszam do dzielenia się opiniami na temat wykorzystanych materiałów w komentarzach pod postem oraz śledzenia najnowszych wpisów na fb i instagram:)
Poznajemy dni tygodnia z Muchą Jana Brzechwy
„Z kąpieli każdy korzysta, a mucha chciała być czysta(…)” czyli kilka słów o tym, jak tworzyć materiał do czytania uczestniczącego, który zaangażuje na różne sposoby
Poznajemy dni tygodnia
TYDZIEŃ Rozwijanie znajomości dni tygodnia to niełatwa umiejętność. Najlepiej rozwijać ją w odniesieniu do rymowanego tekstu lub piosenki. W tym materiale przedstawię ilustracje graficzne zaprojektowane
Poznajemy Kalendarz
Rozwijanie orientacji w czasie i przestrzeni to bardzo ważna umiejętność, jednakże często bardzo trudna do opanowania przez dzieci ze złożonymi trudnościami rozwojowymi. Wynika to z
Jak świerk choinką się stał
Jak to się stało, że świerk zamienił się w czarodziejskie drzewko, które nazywamy choinką? Czy każde drzewko może zostać choinką? Na te i inne pytania
Aktywności z jesiennych liści
Jesień to magiczny okres, który obfituje w bogactwo naturalnych skarbów. To doskonały czas, aby czerpać z tych darów natury i wykorzystać je do twórczych zajęć
„Kochane ZOO”
„Kochane ZOO” to kolejna moja propozycja książki do czytania typu handmade. Czytanie jest istotnym elementem rozwoju umiejętności poznawczych dziecka. Wpływa nie tylko na rozwój wyobraźni