Już za chwilę odwiedzi nas Mikołaj, z tej okazji paka materiałów edukacyjnych. Zdaję sobie sprawę, że jest ich dużo w Internecie, nie mniej jednak starałam się, aby stanowiły uzupełnienie, tych już dostępnych. Cały materiał wykonany jest ręcznie i uzupełniany symbolami PCS programu Boardmaker, wersja demo dostępna tutaj : BM ponieważ z tych symboli korzystają moi uczniowie.
Wiersz "Szósty grudnia" H. Szal
Harmonijkowa konstrukcja wiersza umożliwia dokładną prezentację poszczególnych stron wiersza a w efekcie całej treści. Jest to przydatne podczas rozdawania prezentów dzieciom z magicznego worka. Dziecko wciela się w rolę Mikołaja i rozdaje prezenty dzieciom, według informacji nauczyciela. Nauczyciel odczytuje wiersz odsłaniając poszczególne jego strony, a dziecko wykonuje zadania. Wybiera z worka odpowiedni podarunek i umieszcza go przy danym dziecku. Wersja rozbudowana z wykorzystaniem listów. Każde dziecko napisało list do Mikołaja. Uczeń wybiera dziecko i odczytuje jego list. Po zapoznaniu się z jego treścią wybiera z worka odpowiedni prezent i umieszcza obok określonego dziecka.
Dodatkowo załączone listy rozwijają umiejętność czytania w oparciu o znaki graficzne PCS:)
Jeżeli chcesz otrzymać tekst wiersza wraz z listami napisz mi o tym w komentarzu pod postem:)
Rymowana zabawa "Czapka Mikołaja"
Rymowanka „Czapka Mikołaja” służy utrwalaniu wybranych zawodów. W zależności od możliwości dziecka kilka wersji: dziecko losuje z worka czapkę, zakłada ją Mikołajowi i ocenia czy należy do niego, jeżeli nie, poszukuje na planszy obok jej właściciela. Prezentowane czapki i Mikołaja zostały narysowane ręcznie, ale bez trudności można je pobrać z internetu.
Materiał inspirowany postem CZAPKA MIKOŁAJA
Rymowana zabawa "Nosy Rudolfa"
Rymowanka „Nosy Rudolfa” służy utrwalaniu kolorów w odniesieniu do przedmiotów lub zjawisk z otoczenia przyrodniczego. Podstawowa wersja: nauczyciel odczytuje wersy rymowanki wskazując na przedmiot określający dany kolor i prosi aby uczeń wybrał odpowiedni kolor nosa. Wersja z książką: odczytujemy z dzieckiem kolejne wersy i prosimy aby wybrało odpowiedni kolor nosa. Całość rysowana ręcznie.
Materiał PCS dostępny dla członków grupy Eduaacja
Rymowana zabawa "Elfy pracują"
Wiersz „Elfy pracują” służy utrwalaniu stron ciała oraz dopasowaniu przedmiotów do siebie względem przeznaczenia. Wprowadzenie: nauczyciel wskazuje symbol pcs określonego przedmiotu i prosi dziecko aby odnalazło jego rysunkowy odpowiednik, następnie dopasowuje do niego przedmiot uzupełniający naśladując określony ruch lub dźwięk ułatwiający zapamiętanie par przedmiotów) Zabawa właściwa: nauczyciel odczytuje wersy rymowanki nazywa przedmiot, który ma być w lewej ręce (wskazując ją) i czeka aż dziecko odnajdzie poszukiwany element. Następnie powtarzają kolejne wersy rymowanki i analogicznie można wykonać naśladując dane czynności gestem lub dźwiękiem.
Materiał pobrany od Raany Julek ELFY PRACUJĄ
Co masz w worku Mikołaju?
Wersja podstawowa: nauczyciel mówi: „do worka wkładam…” nazywając przedmiot, który dziecko musi odnaleźć spośród 6 i umieścić w wyznaczonym miejscu. W trudniejszej wersji nauczyciel wymienia dwa (lub więcej przedmiotów), które dziecko musi zapamiętać i w odpowiedniej kolejności umieścić w okienkach worka.
Układanie według wzoru. Nauczyciel rozkłada wybrane sekwencje (2, 3,4 elementowe), zadaniem dziecka jest ułożenie takiej samej sekwencji według przedstawionego wzoru. Dziecko układa według karty wzoru, odczytując zdanie i nazywając kolejne elementy.
Wersja trudna: nauczyciel prezentuje kartę wzoru i prosi dziecko aby zapamiętało kolejność przedmiotów, następnie ją zakrywa. Dziecko układa przedmioty, które zapamiętało, następnie sprawdza ze wzorem.
Cienie
Szukamy cienia widocznego symbolu PCS lub gramy w memo:)
Całość i część
to nic innego jak składanie podzielonego na pół obrazka w całość. W tym miejscu utrwalamy pojęcia całość-część.
Zapraszam do dzielenia się opiniami na temat wykorzystanych materiałów w komentarzach pod postem oraz śledzenia najnowszych wpisów na fb i instagram. Jeżeli masz jakieś propozycje lub pomysły, śmiało napisz mi o nich, a postaram się je wykorzystać w kolejnych materiałach
Poznajemy dni tygodnia z Muchą Jana Brzechwy
„Z kąpieli każdy korzysta, a mucha chciała być czysta(…)” czyli kilka słów o tym, jak tworzyć materiał do czytania uczestniczącego, który zaangażuje na różne sposoby
Poznajemy dni tygodnia
TYDZIEŃ Rozwijanie znajomości dni tygodnia to niełatwa umiejętność. Najlepiej rozwijać ją w odniesieniu do rymowanego tekstu lub piosenki. W tym materiale przedstawię ilustracje graficzne zaprojektowane
Poznajemy Kalendarz
Rozwijanie orientacji w czasie i przestrzeni to bardzo ważna umiejętność, jednakże często bardzo trudna do opanowania przez dzieci ze złożonymi trudnościami rozwojowymi. Wynika to z
Jak świerk choinką się stał
Jak to się stało, że świerk zamienił się w czarodziejskie drzewko, które nazywamy choinką? Czy każde drzewko może zostać choinką? Na te i inne pytania
Aktywności z jesiennych liści
Jesień to magiczny okres, który obfituje w bogactwo naturalnych skarbów. To doskonały czas, aby czerpać z tych darów natury i wykorzystać je do twórczych zajęć
„Kochane ZOO”
„Kochane ZOO” to kolejna moja propozycja książki do czytania typu handmade. Czytanie jest istotnym elementem rozwoju umiejętności poznawczych dziecka. Wpływa nie tylko na rozwój wyobraźni
Uprzejmie proszę o wiersz „Szósty grudnia” i listy. Bardzo dziękuję.
Będę bardzo wdzięczna za swiateczne materiały
Są genialne.